Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Lodowe Krainy 2015 z nagrodą za rejs roku! [ZOBACZ ZDJĘCIA]

red. (PZ)
W ostatni piątek, 4 marca, we wnętrzach Dworu Artusa w Gdańsku zostały rozdane najważniejsze nagrody w żeglarstwie polskim - „Rejs Roku 2015”. Jury po analizie przedsięwzięć żeglarskich minionego sezonu, doceniło wyprawę dowodzoną przez tczewianina kpt. Macieja Sodkiewicza, w trakcie której udało się jachtem Barlovento II dotrzeć na szerokość 82°37’018N i ustanowić nowy rekord świata.

Wyprawa „Sekstans Expedition Lodowe Krainy 2014-2015” otrzymała Drugą Nagrodę Honorową. Zaszczyt odbioru nagrody z rąk Mateusza Kusznierewicza przypadł załodze rekordowego etapu wyprawy.

Na ręce naszego kapitana powędrowała również Nagroda Grotmaszta Bractwa Kaphornowców kpt. Cezarego Bartosiewicza „za dobrą robotę żeglarską w ciężkich warunkach”. Nagroda ta, została przyznana głównie za wykazanie podczas kolejnych wypraw polarnych pasji, uporu w dążeniu do realizacji celu oraz hartu ducha.

Z kolei Prezes Ligi Morskiej i Rzecznej kpt. ż.w. Andrzej Królikowski wręczył wszystkim uczestnikom „szczytowego" etapu wyprawy pamiątkowe dyplomy za wytrwałość w zdobywaniu lodów Arktyki.

Uczestnicy wyprawy chcą podziękować wszystkim tym, którzy byli z nami podczas wyprawy, dopingowali nam i trzymali kciuki. Wasze ciepłe słowa bardzo pomagały załogom w żegludze na zimnym końcu świata.

O WYPRAWIE
Kpt. Maciej Sodkiewicz wraz z zespołem przyjaciół z „Sekstant Expedition Team” przygotował i przeprowadził w latach 2014-2015 żeglarską wyprawę „Lodowe Krainy”, która stawiała sobie za cel eksplorację rzadko odwiedzanych zakątków Arktyki. Jej ukoronowaniem było ustanowienie 6 sierpnia 2015 przez jacht Barlovento II rekordu świata w żegludze na północ dla jachtów sportowych - bez wmarzania w lód. Jacht dotarł na szerokość 82°37 N. Pobił tym samym rekord ustanowiony w 2012 roku przez rosyjskiego kapitana Daniła Gawriłowa, który na jachcie Piotr I dopłynął na szerokość 82°19’N.

Ustanowienie rekordu nie było łatwe. Załoga musiała najpierw dostać się do wschodniej części archipelagu Svalbard. Po zatrzymaniu przez zbity pak lodowy na północ od Ziemi Północno-Wschodniej (jednej z dwóch dróg prowadzących na wschód), kapitan Sodkiewicz postanowił przebić się przez cieśninę Hinloppen (drugą możliwą trasą). Jednak i tu, mimo optymistycznych map lodowych, pak okazał się niemożliwy do pokonania. Dopiero ponowna próba przebicia przez zwarte pole lodowe przy Ziemi Północno - Wschodniej zakończyła się sukcesem. Jacht przez wiele żmudnych godzin metr po metrze przebijał się przez lód, wreszcie się udało i mógł na żaglach popłyną po rekord.

W trakcie wyprawy żeglarze odwiedzili także osady inuickie na wschodnim wybrzeżu Grenlandii, gdzie obserwowali polowanie na wieloryby i spróbowali mięsa niedźwiedzia polarnego. Szczęśliwie wylądowali również na wyspie Jan Mayen. Patronat honorowy nad wyprawą objęli marszałek województwa pomorskiego, prezydent Tczewa, prezydent Gdyni, Pomorski Związek Żeglarski oraz Liga Morska i Rzeczna.

od 7 lat
Wideo

Jak czytać kolory szlaków turystycznych?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gniew.naszemiasto.pl Nasze Miasto