Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

MIŁO! w mieście - kampania edukacyjna dla uczniów

Jagoda Kicka
Jagoda Kicka
pixabay/zdjęcie ilustracyjne
Ruszyła kampania edukacyjna w tczewskich przedszkolach i szkołach podstawowych zachęcająca rodziców i dzieci do wyboru aktywnych form docierania do placówek edukacyjnych. Kampania edukacyjna ma na celu zmniejszenie odsetka dzieci dowożonych samochodem do przedszkoli i szkół. Kampania będzie prowadzona w okresie marzec-czerwiec 2021 r.

Program edukacyjny polega na prowadzeniu zajęć w każdym przedszkolu i szkole na podstawie opracowanych scenariuszy oraz nagradzaniu naklejkami dzieci w okresie marzec-czerwiec za docieranie do i z przedszkoli oraz szkół (klasy 0-3) rowerem, hulajnogą, pieszo oraz autobusem. Jest to pierwsza kampania, która będzie zachęcała do poruszania się pieszo i autobusem.

Przedszkolaki oraz uczniowie i uczennice klas 0-3 uczestniczą w zajęciach budujących pozytywne skojarzenia z ruchem pieszym, rowerowym, a także z komunikacją publiczną. Dzieci uczą się jak bezpiecznie poruszać się po mieście oraz ćwiczą uważność podczas spacerów i dojazdów na hulajnodze i rowerze.

- Dzieci otrzymały dedykowane kampanii zeszyty ćwiczeń. Są one podzielone na działy odpowiadające poszczególnym miesiącom kampanii. Zeszyt ćwiczeń ze scenariuszami jest prowadzony w ramach realizowanej podstawy programowej, a nie w formie zajęć dodatkowych. Program edukacyjny ma wspomóc nauczyciela w realizacji podstawy programowej, kładąc dodatkowy nacisk na mobilność aktywną, która występuje obecnie w małym zakresie - wyjaśnia Małgorzata Mykowska, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Tczewie.

Co to jest mobilność aktywna?

Jest to taki sposób poruszania się w miastach, który wykorzystuje ekologiczne, zdrowe i aktywne formy tj. spacery, poruszanie się na rowerze, na rolkach, hulajnogach, a także zbiorowy transport publiczny. W miastach 60 procent podróży odbywa się na dystansie do 7 km. W związku z tym od 20 do 40 procent takich tras może być pokonywana pieszo, do 40 procent – rowerem, a 5 procent rowerem ze wspomaganiem napędem elektrycznym. Na dystansach do 50 km, a więc w podróżach skali regionalnej, preferowane są autobusy i kolej. Dopiero na dalszych trasach można zakładać, że zachodzi potrzeba korzystania z samochodu.

Struktura codziennych dojazdów uczniów i uczennic do szkół podstawowych w Tczewie (wg. badania z 2019 roku):

  • 44,0 proc. – pieszo
  • 23,6 proc. – samochodem
  • 11,6 proc. – autobusem
  • 3,4 proc. – hulajnogą
  • 3,0 proc. – rowerem

Jakie korzyści odnoszą dzieci docierające do szkół i przedszkoli w sposób zrównoważony?

  • Spacery dają możliwość spędzenia czasu z opiekunem, a także dostrzeżenia szczegółów niewidocznych zza szyby samochodu (zjawisk przyrodniczych, elementów architektury itp.)
  • Dzieci potrzebują codziennej dawki czasu aktywnie spędzonego na dworze – codzienne spacery/dojazdy rowerem czy hulajnogą mogą im to zapewnić i pozytywnie wpłynąć na zdrowie i sprawność fizyczną
  • Podczas spacerów i dojazdów na rowerach i hulajnogach dzieci poznają swoje miasta uczą się orientacji w przestrzeni, co pomaga w nabieraniu samodzielności w codziennych czynnościach

Rezygnując z dojazdów samochodem do szkoły i przedszkola, sprawiamy, że okolice placówek oświatowych są bezpieczniejsze i bardziej przyjazne dla dzieci, bo nie są zastawione parkującymi czy wykonującymi różne manewry autami. Wpłynie to też na lepszą jakość powietrza wokół szkół i przedszkoli.

Kampania to niesamowita okazja, by wzbogacić treści edukacyjne dotyczące mobilności o naszą tczewską specyfikę, a także o praktyczne aspekty poruszania się w mieście. To także sposobność, by poruszać z dziećmi tematy związane z ekologią, stylem życia i konsekwencjami naszych codziennych nawyków transportowych.

W kampanii biorą udział:

  • Szkoła Podstawowa nr 1
  • Szkoła Podstawowa nr 7
  • Szkoła Podstawowa nr 11
  • Szkoła Podstawowa nr 12
  • Niepubliczna Szkoła Podstawowa Montessori
  • Fontanna Marzeń Prywatna Szkoła Podstawowa
  • Przedszkole Niepubliczne Domek Przedszkolaka Montessori
  • Przedszkole Niepubliczne “Akademia Krasnoludków”
  • Niepubliczne Przedszkole i Żłobek “Bajkowe”
  • Przedszkole Niepubliczne “Chatka Puchatka”
  • Niepubliczne Przedszkole “Pan Słonik 1”
  • Niepubliczne Przedszkole “Pan Słonik 2”
  • Przedszkole Niepubliczne “Niebieskie Migdały”
  • Niepubliczne Przedszkole “Słoneczko”
  • Niepubliczne Przedszkole “Fantazja”
  • Przedszkole Niepubliczne “Twoja Niania”
  • Przedszkole Niepubliczne “Czwóreczka”
  • Niepubliczne Przedszkole “Na Górkach”

Kampania jest realizowana przez Urząd Miejski w Tczewie we współpracy z Spółdzielnią Socjalną „Heca” – Tczewscy Kurierzy Rowerowi.

Kampania powstała w ramach projektu pt.: Budowa węzła integracyjnego Tczew wraz z trasami dojazdowymi, w ramach Osi Priorytetowej 9 Mobilność, Działania 9.1. Transport miejski, Poddziałania 9.1.1. Transport miejski – mechanizm ZIT, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020 (nr projektu RPPM.09.01.01-22-0006/17).

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gniew.naszemiasto.pl Nasze Miasto