Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tczew. Inicjatorzy akcji #MostTczewskiJakWesterplatte wystosowali pismo do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Krystyna Paszkowska
Krystyna Paszkowska
Na ręce Piotra Glińskiego, Wiceprezesa Rady Ministrów Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego organizatory społecznej akcji mającej za cel ratowanie Mostu Tczewskiego, skierowali pismo z prośbą o cofnięcie decyzji Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków blokującej dalsze prace przy tym obiekcie. Podobne pismo złożył rownież Mirosław Augustyn, starosta tczewski.

Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków wstrzymał prace nad odbudową zabytkowego mostu w Tczewie, prowadzone zgodnie z decyzją PKWZ numer ZN.5142.863.2016.KŻ z dnia 5 stycznia 2017 roku., argumentując to troską o zachowanie zamontowanych na moście na przełomie 1958/59 roku, wyprodukowanych w latach 1945-46, angielskich przęseł ESTB (skrót od Everall Sectional Train Bridge). W uzasadnieniu czytamy: "(...) przęsła nr: 2 i 3 tego mostu wykonane w konstrukcji angielskiej typu ESTB, stanowią unikatowe i prawdopodobnie jedyne zachowane w Europie przęsła mostowe tego typu (jedyne w Polsce), a w konsekwencji należy dążyć do ich zachowania, jako wyjątkowego w skali kraju i Europy dzieła architektury i budownictwa(…). Nie jest to prawda. Na rzece Biebrzy w Osowcu funkcjonuje do dnia dzisiejszego most kolejowy w całości zbudowany z przęsła ESTB. Oznacza to, że obecnie demontowane w Tczewie przęsła nie są żadnym "unikatem” na skalę Polski i Europy. Nie mają one także nic wspólnego z walkami o most w 1939 roku, ponieważ zostały na nim zamontowane dwadzieścia lat później. Zgodnie z charakterystyczną dla władz PRL "gospodarnością”, zdecydowano się na przywrócenie przejezdności mostu poprzez wykorzystanie nienadających się do tego demontowanych przęseł z mostu kolejowego. Ze względu na swoją szerokość (3,5m) ruch na tych przęsłach odbywał się jednokierunkowo i wahadłowo. Tym sposobem otrzymaliśmy "tymczasową prowizorkę”, która funkcjonowała przez dziesięciolecia, wstrzymując prace nad pełną odbudową mostu.
To wyjątek tego pisma. Pismo za pośrednictwem Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Gdańsku do Piotra Glińskiego, Wiceprezesa Rady Ministrów Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego wystosował również Mirosław Augustyn, starosta tczewski.
- To wszystko, co robimy jest w zgodzie z wcześniejszymi ustaleniami z konserwatorem - podkreśla starosta. - Jestem w stanie na wszystko się zgodzić, o ile konserwator wskaże dodatkowe środki na realizację nowych zaleceń, jakie są naturalną konsekwencją decyzji o wstrzymaniu prac remontowych na Moście Tczewskim. Jutro spotykam się z Pomorskim Konserwatorem Zabytków. Mam nadzieję, że będzie to owocne spotkanie - dodaje Mirosław Augustyn.

Wciąż można podpisywać naszą wirtualną etycję pod adresem www.MostTczewskiJakWesterplatte.pl
W dzisiejszych tygodnikach: "Dziennik Tczewski", "Dziennik Malborski" oraz "Żuławy i mierzeja" znajdą Państwo również kupon, który po wypełnieniu proszę przesłać badź dostarczyć do redakcji "Dziennika Bałtyckiego w Tczewie, która mieście się przy ul. Obr. Westerplatte 28.

KLIKNIJ W ZDJĘCIE I PODPISZ PETYCJĘ!

Most Tczewski akcja

Podpisz petycję i Ty: Wirtualna petycja

od 12 lat
Wideo

Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na tczew.naszemiasto.pl Nasze Miasto