Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków wstrzymał prace nad odbudową zabytkowego mostu w Tczewie, prowadzone zgodnie z decyzją PKWZ numer ZN.5142.863.2016.KŻ z dnia 5 stycznia 2017 roku., argumentując to troską o zachowanie zamontowanych na moście na przełomie 1958/59 roku, wyprodukowanych w latach 1945-46, angielskich przęseł ESTB (skrót od Everall Sectional Train Bridge). W uzasadnieniu czytamy: "(...) przęsła nr: 2 i 3 tego mostu wykonane w konstrukcji angielskiej typu ESTB, stanowią unikatowe i prawdopodobnie jedyne zachowane w Europie przęsła mostowe tego typu (jedyne w Polsce), a w konsekwencji należy dążyć do ich zachowania, jako wyjątkowego w skali kraju i Europy dzieła architektury i budownictwa(…). Nie jest to prawda. Na rzece Biebrzy w Osowcu funkcjonuje do dnia dzisiejszego most kolejowy w całości zbudowany z przęsła ESTB. Oznacza to, że obecnie demontowane w Tczewie przęsła nie są żadnym "unikatem” na skalę Polski i Europy. Nie mają one także nic wspólnego z walkami o most w 1939 roku, ponieważ zostały na nim zamontowane dwadzieścia lat później. Zgodnie z charakterystyczną dla władz PRL "gospodarnością”, zdecydowano się na przywrócenie przejezdności mostu poprzez wykorzystanie nienadających się do tego demontowanych przęseł z mostu kolejowego. Ze względu na swoją szerokość (3,5m) ruch na tych przęsłach odbywał się jednokierunkowo i wahadłowo. Tym sposobem otrzymaliśmy "tymczasową prowizorkę”, która funkcjonowała przez dziesięciolecia, wstrzymując prace nad pełną odbudową mostu.
To wyjątek tego pisma. Pismo za pośrednictwem Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Gdańsku do Piotra Glińskiego, Wiceprezesa Rady Ministrów Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego wystosował również Mirosław Augustyn, starosta tczewski.
- To wszystko, co robimy jest w zgodzie z wcześniejszymi ustaleniami z konserwatorem - podkreśla starosta. - Jestem w stanie na wszystko się zgodzić, o ile konserwator wskaże dodatkowe środki na realizację nowych zaleceń, jakie są naturalną konsekwencją decyzji o wstrzymaniu prac remontowych na Moście Tczewskim. Jutro spotykam się z Pomorskim Konserwatorem Zabytków. Mam nadzieję, że będzie to owocne spotkanie - dodaje Mirosław Augustyn.
Wciąż można podpisywać naszą wirtualną etycję pod adresem www.MostTczewskiJakWesterplatte.pl
W dzisiejszych tygodnikach: "Dziennik Tczewski", "Dziennik Malborski" oraz "Żuławy i mierzeja" znajdą Państwo również kupon, który po wypełnieniu proszę przesłać badź dostarczyć do redakcji "Dziennika Bałtyckiego w Tczewie, która mieście się przy ul. Obr. Westerplatte 28.
KLIKNIJ W ZDJĘCIE I PODPISZ PETYCJĘ!
Podpisz petycję i Ty: Wirtualna petycja
Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?