Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rowerowy Tczew. Badanie mobilności na Starym Mieście

Krystyna Paszkowska
Krystyna Paszkowska
Takich widoków na ulicach Tczewa jest coraz więcej
Takich widoków na ulicach Tczewa jest coraz więcej UM Tczew
53,2 proc. pieszo, 17,3 proc. autobusem, 3,5 proc. rowerem, 20 proc. samochodem jako kierowca i 5,9 proc. samochodem jako pasażer. Są to dane z badania jakie zostało przeprowadzone w dniach 6 i 7 października 2021 r. na Starym Mieście (ul. Dąbrowskiego, Mickiewicza, Krótka, Pl. Hallera i przyległe uliczki). Zebrano 371 ankiet. Badanie było prowadzone przez pracowników Urzędu Miejskiego w Tczewie i wolontariuszy i wolontariuszki Zespołu Szkół Budowlanych i Odzieżowych w Tczewie, przy wsparciu merytorycznym Wydziału Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.

Aż trzech na czterech badanych deklaruje, że najczęściej na Stare Miasto dociera bez samochodu!

W jakim celu mieszkańcy docierają na Stare Miasto? Oto wyniki badania: 36,6 proc. na zakupy, 16,6 proc. rekreacja/odwiedziny, 14 proc. praca, 10,9 proc. usługi, 6 proc. dom, 5,7 proc. szkoła, 3,6 proc. gastronomia, 1,8 proc. leczenie, 4,7 proc. inne.

Kiedy wydajemy więcej na Starym Mieście?, Czy jak przyjeżdżamy samochodem czy w bardziej zrównoważony sposób?

Co drugi z wydających do 100 zł to pieszy, rowerzyści i korzystający z komunikacji publicznej. Będąc samochodem tylko 36,4 proc. wydaje do 100 zł.

Niezależnie od tego jak dotrzemy na Stare Miasto, to 8 proc. z nas zostawia tam kwotę od 100 do 200 zł.

Dopiero przy kwocie od 200 do 500 zł następuje zmiana (7,3 proc. to podróżujący autem, a 2,6 proc. w inny sposób) oraz przy kwocie powyżej 500 zł (2,1 proc. to podróżujący autem do 0 proc. w inny sposób).

Dodatkowo aż 45,8 proc. podróżujących autem na Stare Miasto nie zostawia tam ani 1 zł. W przypadku drugiej grupy jest to 37 proc.

Płatne parkowanie zwiększa rotację pojazdów, a co za tym idzie częściej można znaleźć więcej miejsc do parkowania. Czy dodatkowym efektem płatnego parkowania będzie całkowita rezygnacja części mieszkańców z dojazdów autem na Stare Miasto? Wychodzi na to, że tak. 30 proc. kobiet deklaruje rezygnację z dojazdów autem na rzecz chodzenia pieszo, autobusem i rowerem. W przypadku mężczyzn jest to 16,7 proc. i również głównie na rzecz podróży pieszych.

W badaniu zadaliśmy pytanie czy przypadku zamknięcia części ulic dla ruchu samochodowego i udostępnienia pieszym i rowerzystom, jaką max. odległość jest Pan/i w stanie pokonać od parkingu do sklepu/restauracji/punktu usługowego na Starym Mieście?

30 proc. deklaruje odległość do 5 min. jaką może pokonać pieszo i tyle samo procent badanych twierdzi, że jest w stanie przejść dłuższy odcinek. Dla przykładu pieszy odcinek na Starym Mieście to odległość między parkingiem za Urzędem Miejskim w Tczewie lub przyszłym parkingiem na ul. Ks. Ściegiennego, a Pl. Hallera.

Pokazuje to, że pomimo tego, że dnia codziennego staramy się zaparkować samochód możliwie jak najbliżej celu to w przypadku większej refleksji na temat tego czy jesteśmy wstanie zaparkować dalej i trochę się przejść, to okazuje się że w zdecydowanej większości mamy taką gotowość.

W badaniu zadaliśmy również pytanie o max. akceptowalną dla danej osoby kwotę za płatne parkowanie za 1 godz. 75 proc. badanych odpowiedziało max. 1 zł (tyle ma wynosić 1 godz. parkowania dla mieszkańca). Co ciekawe co drugi ankietowany wskazał nawet max. 2 zł, a 22 proc. max. 3 zł. Tylko co czwarty ankietowany wskazał, że żadna kwota nie jest dla niego akceptowalna.

Reasumując. Podróże piesze, autobusem i rowerem na Stare Miasto to 74 proc. Grupa ta częściej dokonuje zakupów i sumarycznie więcej wydaje pieniędzy w lokalnych sklepach. W przypadku rezygnacji z dojazdu samochodem mieszkańcy dotrą tam w inny sposób (pieszo, autobusem i rowerem).

Z doświadczenia innych miast wiemy, że im lepsza przestrzeń publiczna, im więcej zieleni, ławek i szerszy chodnik tym więcej pieszych chce ją odwiedzać.

Wprowadzenia płatnego parkowania czy polepszania i poszerzania przestrzeni dla pieszych (ponad połowa podróżujących na Stare Miasto!) nie wpłynie negatywnie na zarobki tamtejszych firm, a wręcz przeciwnie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na tczew.naszemiasto.pl Nasze Miasto