Kilkudziesięciu samorządowców z Polski spotkało się w Gdańsku, aby dzielić się swoimi doświadczeniami i rozmawiać o jakości życia i związanych z nią rozwojem lokalnym i aktywną mobilnością. Podczas konferencji zaprezentowano wyniki Badania Klimatu Rowerowego 2020 i przedstawiono laureatów. Dla miasta Tczew było to już drugie badanie. W kategorii miast 50-100 tysięcy mieszkańców Tczew zajął I miejsce, osiągając najlepszy wynik.
- Co ważne, poprawiliśmy wynik z pierwszego badania jakie było pilotażem na skalę Polski - cieszy się Grzegorz Pawlikowski, specjalista ds. polityki rowerowej w tczewskim magistracie.
Podczas konferencji dyskutowano nie tylko o mobilności aktywnej, ale i o polityce parkingowej jako narzędziu wspierania zielonego i multimodalnego transportu. Paneliści poruszali tematykę spadku pasażerów w komunikacji publicznej w trakcie pandemii, wzrostu ilości samochodów i zajmowanej przez nie przestrzeni.
Przypomnijmy, Inicjatywa „Samorządy Przyjazne Życiu” jest adresowana do innowacyjnie myślących samorządowców, zwłaszcza prezydentów, starostów, burmistrzów oraz wójtów. Doświadczenia miast, regionów i krajów osiągających największe sukcesy w utrzymywaniu wysokiej jakości życia wskazują, że wiele z nich zależy od przyjęcia odpowiednich zasad kształtowania rozwoju lokalnego, uwzględniających zalety aktywnej mobilności.
W gronie laureatów Badania Klimatu Rowerowego 2020 Miasto Tczew zajęło I miejsce aż w trzech kategoriach!
- W grupie miejscowości 50-100 tys. mieszkańców zajęliśmy 1 miejsce z najlepszym wynikiem, najwyższą frekwencją oraz w kategorii działań wpierających ruch rowerowy w czasie pandemii - podkreśla Grzegorz Pawlikowski.
A czym jest Badanie Klimatu Rowerowego? Jest to próba zebrania opinii o jakości warunków korzystania z roweru w Tczewie. Badanie zostało przeprowadzone według sprawdzonej i rozwijanej od 1998 roku metodologii “Fahrradklima – Test” i było realizowane przez Polską Unię Mobilności Aktywnej (PUMA) w porozumieniu z innymi organizacjami rowerowymi Europy, zrzeszonymi w Europejskiej Federacji Cyklistów (ECF).
- W skali ocen od 1 do 6, gdzie 1 to ocena najlepsza, a 6 najgorsza, w badaniu miasto Tczew uzyskało średni wynik 2,73 (w 2018 było to 3,15) - wyjaśnia Grzegorz Pawlikowski. - Jest to dobry wynik, patrząc na naszego zachodniego sąsiada. Średni wynik miast niemieckich w klasie miast 50.000-100.000 mieszkańców to 3,8. Na ponad 100 miast niemieckich w tym przedziale ludnościowym, tylko jedno z nich ma lepszy wynik, niż Tczew.
W najnowszym badaniu miasto Tczew spośród 27 pytań poprawiło wyniki w 26 z nich, a w jednym utrzymało ocenę na podobnym poziomie.
- Wyniki badania, w szczególności te moduły gdzie odpowiedzi były najniższe, posłużą nam do wprowadzania konkretnych rozwiązań oraz ujęcia odpowiednich działań w programach i kampaniach przez nas realizowanych - wyjaśnia Pawlikowski.
Debata prezydencka o Gdyni. Aleksandra Kosiorek versus Tadeusz Szemiot
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?