W zeszłym roku Ströer rozpoczął wymianę nośników reklamowych, które wzbudziły liczne kontrowersje. Firma skonsultowała zmiany z metrem, które komentowało to w ten sposób: - to inicjatywa operatora reklam, który chce ujednolicić i dostosować nośniki do współczesnych wymogów. Natomiast warto nadmienić, że wynajem powierzchni reklamowych na infrastrukturze transportu zbiorowego to powszechny na całym świecie sposób na obniżenie kosztu przewozów dla użytkowników.
Zmiany się jednak nie przyjęły. Miasto zdecydowało się na kontrole. Podczas konferencji prasowej zorganizowanej na antresoli stacji Metra Świętokrzyska zastępczyni prezydenta Warszawy, Renata Kaznowska, poinformowała o zakończeniu audytu ratusza w metrze i jego efektach.
Wśród nowych wytycznych znalazły się takie kwestie jak:
- redukcja o prawie 1000 m2 przestrzeń zajętych ścian zatorowych względem pierwotnej koncepcji,
- musi zostać zachowana czytelność nazwy stacji,
- liczba nowych nośników nie może być większa niż przed modernizacją,
- zakaz montażu reklam w środkowej części ścian zatorowych – reklamy będą mogły być umieszczane tylko na skrajnych elementach ścian,
- zakaz montażu na szybach i innych elementach przezroczystych,
- maksymalne wymiary mają zostać dostosowane do estetyki poszczególnych stacji,
- natężenie oświetlenia zmniejszone do poziomu akceptowalnego przez maszynistów i pasażerów.
Dodatkowo w przypadku trzech stacji poczyniono indywidualne ustalenia. Na stacji Centrum reklamy między filarami mogą znaleźć się w co trzecim prześwicie. Przy okazji zmian Ströer chciał aby wielkie podświetlane reklamy znalazły się na całej długości stacji między wszystkimi kolumnami. W przypadku stacji Ursynów i Służew prowadzone jest postępowanie związane z wpisane mozaik, znajdujących się na ścianach zatorowych, do ewidencji zabytków. Montaż reklam będzie uzależniony zatem od tego jak zakończy się ten proces. Urzędnicy szacują, że z metra względem obecnego stanu zniknie około 50 nośników.
Wymiana do wakacji
Jak zapowiedział prezes Metra Warszawskiego, Jerzy Lejk, nośniki w miejscach nielegalnych, względem nowych wytycznych, zostaną zlikwidowane. - Stanie się to do do wakacji. Mamy zapewnienie, że zostały zamówione nowe nośniki i są gotowe ekipy do ich wymiany - tłumaczył. Co ciekawe, umowa z firmą Ströer prawdopodobnie zostanie przedłużona. Na jakich warunkach?
Firma miałaby w wymianę nośników zainwestować 20 milionów złotych, dodatkowo zapewnić wpływy nie mniejsze niż z tytułu ostatniej umowy, doliczając do tego waloryzację. - Obecnie przychody z reklam w Warszawskim metrze to około 22 milionów złotych rocznie. Z kolei obecny miesięczny czynsz to 1 mln 94 tys. - dodaje. Aktualnie obowiązująca umowa obowiązuje do 331 października br. Szykowana nowa umowa ma obowiązywać 3 kolejne lata. Witold Urbanowicz przedstawił także jedną w wizualizacji wcześniejszego projektu nowych nośników - na stacji Centrum.
Jak przebiegał proces zmian nośników na większe na początku roku i z jakimi spotkało się to komentarzami, przypominamy w tekście poniżej
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?