Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tczew: Europejskie Dni Dziedzictwa w CKWS [ZDJĘCIA]

(PZ)
PRZEMYSŁAW ZIELIŃSKI
Imponująca ruchoma makieta kolejowa, trójwymiarowy model wraku okrętu wojennego ORP „Wicher” i jego niezwykłe eksponaty, mosty tczewskie za czasów swej świetności, a wszystko w atmosferze dwudziestolecia międzywojennego. W tym roku na Europejskie Dni Dziedzictwa, czyli najważniejsze święto zabytków kultury Starego Kontynentu, zaprosiło w sobotę, 8 września, Centrum Konserwacji Wraków Statków w Tczewie.

Europejskie Dni Dziedzictwa to największy w Europie projekt społeczno-edukacyjny, mający na celu promowanie różnorodności regionalnego dziedzictwa kulturowego, podkreślenie wspólnych korzeni kultury europejskiej oraz propagowanie dialogu międzykulturowego. Co roku we wrześniu kraje, w których odbywa się to wydarzenie, udostępniają do zwiedzania liczne zabytki i miejsca kultury, a także organizują wykłady, wystawy skierowane do różnorodnej grupy odbiorców, co nadaje wydarzeniu uniwersalnego wymiaru.

- Zawsze, kiedy zapraszamy gości do naszych tczewskich oddziałów, czy to na Noc Muzeów, czy pikniki naukowe, staramy się łączyć historię z nowoczesnością. Staramy się systematycznie organizować w Tczewie imprezy, które przybliżają pracę muzealników, a Europejskie Dni Dziedzictwa to doskonały sposób na popularyzację dziedzictwa kulturowego w kreatywny sposób. W roku, w którym wszyscy świętujemy setną rocznicę odzyskania niepodległości, goście przekraczający próg CKWS-u przeniosą się oczywiście do… przedwojennej Polski - zapowiadał Przemysław Węgrzyn, kierownik Działu Edukacji Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku.

Podczas Europejskich Dni Dziedzictwa w tczewskim CKWS goście sprawdzali, jak pracowało się architektom okresu modernizmu, próbowali sił w tworzeniu haseł reklamowych w przedwojennym stylu, a potem relaksowali się na retro plaży. Prawdziwym hitem była jednak imponujących rozmiarów ruchoma makieta kolejowa.

- Chociaż przedstawimy makietę z przełomu lat 60. i 70. XX wieku, to wiele jej elementów będzie nawiązywało do okresu międzywojennego, kiedy to kolej była podstawowym transportem, a zegarki regulowało się zgodnie z rozkładem jazdy polskich pociągów - opowiada Przemysław Węgrzyn. - Jeśli jest kolej, więc muszą być i mosty. A skoro jesteśmy w Tczewie, to grzech nie zaprezentować tego, z czego słynie to piękne miasto, czyli tczewskich mostów, o których opowiedzą autorzy albumu im poświęconego, Łukasz Brządkowski i Przemysław Zieliński.

Okres II Rzeczypospolitej to także czas rozbudowy polskiej floty wojennej. Pierwszym naszym nowoczesnym okrętem był zbudowany we Francji kontrtorpedowiec „Wicher”, który pełnił funkcję jednostki flagowej Dywizjonu Kontrtorpedowców, odwiedzając wiele zagranicznych portów z kurtuazyjnymi wizytami. Stanowił też eskortę dla odbywającego wizytę w Estonii prezydenta Ignacego Mościckiego. Na swoim pokładzie gościł wracającego z leczenia marszałka Józefa Piłsudskiego, wziął również udział w filmie „Rapsodia Bałtyku". 3 września 1939 roku ORP Wicher został zatopiony w porcie wojennym w Helu. W okresie powojennym wystające ponad powierzchnię wody części wraku zostały wysadzone przez polskich minerów. Podwodna część okrętu wciąż spoczywa na dnie Zatoki Gdańskiej w pobliżu falochronu portu helskiego i jest uznana za chroniony obiekt zabytkowy. W tym roku specjaliści z NMM wykonali dokumentację podwodną, a potem opracowali trójwymiarowy model wraku okrętu. Uczestnicy Europejskich Dni Dziedzictwa jako pierwsi mogli zobaczyć efekty ich pracy.

Tczew NaszeMiasto.pl

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na tczew.naszemiasto.pl Nasze Miasto